7 grunner til at lærerne velger Campus Matte VGS

Lurer du på om Campus Matte kan være rett læreverk for din skole? Vi har spurt lærere som allerede har tatt valget om hvorfor de foretrekker å bruke Campus Matte VGS i sin undervisning. At elevene kan jobbe selvstendig, at man får kontinuerlig tilbakemelding på elevens arbeid og mer tid til å hjelpe den enkelte elev er noe av det de trekker frem.
Hvert skoleår gjennomfører vi en stor brukerundersøkelse blant lærerne som bruker Campus Matte. Deres svar og tilbakemeldinger er uvurderlige for oss i arbeidet med å utvikle læreverkene våre i riktig retning.
Vi har spurt dem om hvorfor de vil fortsette å bruke Campus Matte VGS. I denne artikkelen har vi samlet noen av svarene deres.

1. Videoforelesningene gjør elevene mer selvstendige
At elevene blir mer selvstendige av å jobbe med videoforelesningene i Campus Matte, er det mest brukte argumentet blant lærerne på VGS.
– Elevene får umiddelbar respons i læreverket. De lærer seg også å være mer selvstendige, da de får god instruksjon gjennom videoene, forteller en matematikklærer.
Videoleksjonene i læreverket er korte og dekker alle kompetansemål. Hvis elevene ikke forsto innholdet første gang, så kan de se den så mange ganger de trenger, helt til de forstår. På denne måten får hver enkelt elev repetert innholdet i sitt eget tempo.

– De mange mulighetene som finnes i Campus Matte, gjør at elevene kan jobbe selvstendig, enten de er hjemme eller på skolen. Samtidig får jeg innsikt i hva hver enkelt elev kan, sier en annen.
Flere lærere forteller at de tildeler videoforelesningene som hjemmearbeid, slik at elevene kan forberede seg til timen hjemme.
– Det er et meget nyttig verktøy for å få elevene til å forberede seg til timen, er tilbakemeldingen fra en lærer.
Les tre tips om hvordan du kan få elevene til å se videoforelesningene her.
2. Enkelt å tilpasse undervisningen
At det er enkelt å tilpasse undervisningen med Campus Matte VGS, er et annet viktig argument blant lærerne.
– Campus forenkler arbeidet mitt og de fleste elevene liker veldig godt å jobbe på denne måten i eget tempo med oppgaver tilpasset eget mestringsnivå, forteller en av dem.
Med Campus Matte kan du ikke bare differensiere med oppgavesamlingen, men også bruke innhold fra ulike årstrinn for å tilpasse. Dette er inkludert i lisensen.
– Det er et brukervennlig verktøy som hjelper lærere med å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev uten at det blir så synlig for andre elever, mener en annen.

3. Selvrettende oppgavesamling sparer tid
Oppgavesamlingen i Campus Matte inneholder en mengde nivådifferensierte oppgaver. Oppgavene kan enten du som lærer tildele ved hjelp av planleggeren, eller de kan velges av hver enkelt elev. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på hver oppgave de har løst, og kan følge med på progresjonen sin underveis. Flere lærere forteller at den selvrettende oppgavesamlingen er tidsbesparende, samtidig som den er motiverende for elevene.

– Læreverket minsker arbeidsmengden min med tanke på retting. Jeg får tid til å følge opp elever som sliter i ulike emner, da jeg får god oversikt i rapportene, forklarer en matematikklærer.
4. Få oversikt over hva elevene jobber med og trenger å repetere
Med rapportene får du vite akkurat hva elevene dine trenger å repetere.
– Campus er et godt arbeidsverktøy for å følge elevens progresjon, mener en lærer.
Med Campus Matte får læreren god oversikt over elevenes arbeid og progresjon underveis. Dermed kan du forme undervisningsopplegget etter hvordan hver enkelt elev faktisk ligger an, og enkelt fange opp elever som trenger litt tettere oppfølging eller større utfordringer. På denne måten kan du lettere snakke om læring med elevene og gi dem nyttig underveisvurdering.
– Jeg kommer til å fortsette med Campus fordi det gir en unik innsikt i elevenes progresjon i «sanntid» mens de regner oppgaver i klasserommet, forklarer en annen.
Rapportene er fine å bruke under utviklingssamtaler med elevene og legger til rette for tilpasset opplæring. Elevene kan også følge sin egen progresjon, noe som kan bidra til refleksjon over egen læringsprosess.

5. Prøveverktøyet gir hver elev en rapport for tilpasset øving
I læreverket finner du et solid prøveverktøy som du kan bruke til underveisvurdering, sluttvurdering eller halvårsvurdering.
– Det er enkelt å gjennomføre prøver for elevene i læreverket. I tillegg er Campus veldig bra for dem som trenger mye repetisjon og som har behov for å få forklart ting flere ganger, sier en lærer.
Når eleven gjennomfører en prøve i Campus, får hun eller han en rapport som ikke bare viser resultater, men også tidsbruk og en tilpasset arbeidsplan som viser hvor eleven kan jobbe mer med fagstoffet. Dette oppfordrer til refleksjon over egen læring og gir eleven mulighet til å arbeide mer der det trengs for akkurat ham eller henne.

I Campus Matte får dere tilgang til terminprøver. Disse er laget for alle matematikkfag på videregående skole (med unntak av S2 og R2, grunnet KL06). Til de yrkesfaglige retningene finnes det flere versjoner, hvor du kan velge den som passer best til den aktuelle yrkesretningen.
Terminprøvene finner du under «Ressurser» på toppen av innholdsmenyen til venstre i kurset ditt. Fasiten finner du rett under.
Les mer om prøveverktøyet her.
6. Adaptiv øving for hver elev med «Test deg selv»-verktøyet
«Test deg selv» er et verktøy som setter opp en arbeidsplan med anbefalte oppgaver basert på elevens egenvurdering og resultater. Eleven får hjelp til å finne oppgaver innen de emnene han eller hun trenger å jobbe med.
– En av elevene mine sa at han er veldig glad i egenvurderingssystemet, og hvordan man får en skreddersydd test-deg-selv-prøve hvis man ønsker det, for eksempel før en prøve, rapporterer en lærer.

7. Ferdiglagde diskusjonsoppgaver til hver leksjon
«Hvorfor har vi fått ulike svar?» Det ligger mye læring i å diskutere ulike fremgangsmåter og svar i matematikken. Derfor finner du diskusjonsoppgaver til hver leksjon av Campus Matte.
– Diskusjonsoppgavene skaper gode diskusjoner i klasserommet, sier en lærer.
Flere lærere bruker diskusjonsoppgavene i starten av timen for å introdusere elevene til et nytt tema. Dette engasjerer elevene.
– Diskusjonsoppgavene gir en god innføring i ulike emner, forklarer en annen.