7 grunner til at lærerne velger Campus Matte 8–10

Lurer du på om Campus Matte kan være rett læreverk for din skole? Vi har spurt lærere som allerede har tatt valget, om hvorfor de foretrekker Campus Matte 8–10 som sitt læreverk. Enkel tilpasning av undervisningen, kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens arbeid og mer tid til å hjelpe den enkelte elev er noe av det de trekker frem.
Hvert skoleår gjennomfører vi en stor brukerundersøkelse blant lærerne som bruker Campus Matte. Deres svar og tilbakemeldinger er uvurderlige for oss i arbeidet med å utvikle læreverkene våre i riktig retning.
Vi har spurt dem om hvorfor de vil fortsette å bruke Campus Matte 8–10. I denne artikkelen har vi samlet noen av svarene deres.
1. Enkelt å tilpasse undervisningen
At det er enkelt å tilpasse undervisningen med Campus Matte 8–10, er det mest brukte argumentet blant lærerne.
– Det er et brukervennlig verktøy som hjelper lærere med å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev uten at det blir så synlig for andre elever, mener en av dem.
Med Campus Matte kan du ikke bare differensiere med oppgavesamlingen, men også bruke innhold fra ulike årstrinn for å tilpasse. Dette er inkludert i lisensen.
– Spesielt opplever jeg muligheten til å differensiere både oppover og nedover i nivå som en god grunn til å fortsette med Campus, forklarer en lærer på ungdomstrinnet.

2. Selvrettende oppgavesamling motiverer elevene og sparer tid
– Elevene får rask og kontinuerlig tilbakemelding på arbeidet de gjør. Dette skaper motivasjon hos elevene, forteller en lærer.

Oppgavesamlingen i Campus Matte inneholder en mengde nivådifferensierte oppgaver. Oppgavene kan enten du som lærer tildele ved hjelp av planleggeren, eller de kan velges av hver enkelt elev. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på hver oppgave de har løst, og kan følge med på progresjonen sin underveis. Flere lærere forteller at den selvrettende oppgavesamlingen er tidsbesparende, samtidig som den er motiverende for elevene.
– Læreverket minsker arbeidsmengden min med tanke på retting. Jeg får tid til å følge opp elever som sliter i ulike emner, da jeg får god oversikt i rapportene, forklarer en annen.
3. Videoforelesningene gir mer tid til å hjelpe den enkelte elev
– Videoforelesningene har høy kvalitet, og det er enkelt å forstå hva man skal gjøre, sier en lærer.
Flere lærere forteller at de tildeler videoforelesningene som hjemmearbeid, slik at elevene kan forberede seg til timen hjemme.
– Med omvendt undervisning får vi mer tid til oppgaver og samtaler i klasserommet. Jeg får mer tid til å hjelpe den enkelte elev, mener en annen.

Videoleksjonene i læreverket er korte og dekker alle kompetansemål. Hvis elevene ikke forsto innholdet første gang, så kan de se den så mange ganger de trenger, helt til de forstår. På denne måten får hver enkelt elev repetert innholdet i sitt eget tempo.
Les tre tips om hvordan du kan få elevene til å se videoforelesningene her.
4. Et godt og enkelt verktøy for å følge opp elevene
– Elevene synes det er motiverende å arbeide med Campus. Det er et godt arbeidsverktøy for å følge elevens progresjon, mener en matematikklærer som bruker læreverket.
Med Campus Matte får læreren god oversikt over elevenes arbeid og progresjon underveis. Dermed kan du forme undervisningsopplegget etter hvordan hver enkelt elev faktisk ligger an, og enkelt fange opp elever som trenger litt tettere oppfølging eller større utfordringer. På denne måten kan du lettere snakke om læring med elevene og gi dem nyttig underveisvurdering.
Rapportene er fine å bruke i utviklingssamtaler med elevene og legger til rette for tilpasset opplæring. Elevene kan også følge sin egen progresjon, noe som kan bidra til refleksjon over egen læringsprosess.

5. Alt du trenger for å undervise i matematikk – inkludert programmering – tilgjengelig på ett sted
– Å ha videoforelesninger, aktiviteter, oppgaver, prøver og så videre samlet på ett sted gir meg svært god oversikt, og gjør Campus til et nyttig verktøy i en krevende arbeidssituasjon, mener en lærer.
Campus Matte er et komplett læreverk. Her finner du som lærer alt du trenger for å skape variasjon og mestringsopplevelser i matematikkundervisningen – på ett og samme sted.
– Videoforelesningene og oppgavene henger fint sammen, og programmeringsbiten er gull, sier en annen.
I Campus Matte finner du ferdige videoforelesninger med tilhørende oppgavesamlinger, skreddersydd til alle kompetansemål, også de kompetansemålene som dekker programmering.

6. Prøveverktøyet gir hver elev en rapport for tilpasset øving
I læreverket finner du et solid prøveverktøy som du kan bruke til underveisvurdering, sluttvurdering eller halvårsvurdering. Terminprøver er også inkludert i Campus Matte-lisensene. Du finner terminprøvene under «Ressurser» på toppen av innholdsmenyen til venstre i kurset ditt. Fasiten finner du rett under.
– Det er enkelt å gjennomføre prøver for elevene i læreverket. I tillegg er Campus veldig bra for dem som trenger mye repetisjon og som har behov for å få forklart ting flere ganger, sier en lærer.
Når eleven gjennomfører en prøve i Campus, får hun eller han en rapport som ikke bare viser resultater, men også tidsbruk og en tilpasset arbeidsplan som viser hvor eleven kan jobbe mer med fagstoffet. Dette oppfordrer til refleksjon over egen læring og gir eleven mulighet til å arbeide mer der det trengs for akkurat henne eller ham.

Les mer om prøveverktøyet her.
7. Ferdiglagde diskusjonsoppgaver til hver leksjon
«Hvorfor har vi fått ulike svar?» Det ligger mye læring i å diskutere ulike fremgangsmåter og svar i matematikken. Derfor finner du diskusjonsoppgaver til hver leksjon av Campus Matte.
– Diskusjonsoppgavene skaper fine og lærerike diskusjoner i klasserommet, sier en lærer som har brukt oppgavene med elevene sine.
Flere lærere bruker diskusjonsoppgavene i starten av timen for å introdusere elevene til et nytt tema. Dette engasjerer elevene.
– Diskusjonsoppgavene gir en god innføring i ulike emner, forklarer en annen.

PS: Campus Matte er enkelt å bruke
Læreverket har en tydelig og gjennomgående struktur gjennom hele skoleåret som du og elevene dine kjenner igjen fra leksjon til leksjon.
– Campus er oversiktlig og sikrer sammenhengen i hele skoleløpet, sier en lærer.
Som lærer kan du bruke læreverket som du vil, men med lærerveiledning, forslag til årsplaner og de samme elementene som går igjen i hver leksjon, så kan du føle deg trygg på strukturen fra tema til tema.
– Vi er en 1–10-skole og har bestemt at vi alle skal bruke Campus fremover. Dette er for å gjøre overgangen mellom de ulike trinnene lettere, forteller en annen.