7 grunner til at lærerne velger Campus Matte 1–4

Lurer du på om Campus Matte kan være rett læreverk for din skole? Vi har spurt lærere som allerede har tatt valget, om hvorfor de foretrekker Campus Matte 1–4 som sitt læreverk. Enkel tilpasning av undervisningen, god variasjon og høy kvalitet er noe av det de trekker frem.
Hvert skoleår gjennomfører vi en stor brukerundersøkelse blant lærerne som bruker Campus Matte. Deres svar og tilbakemeldinger er uvurderlige for oss i arbeidet med å utvikle læreverkene våre i riktig retning.
Vi har spurt dem om hvorfor de vil fortsette å bruke Campus Matte 1–4. I denne artikkelen har vi samlet noen av svarene deres.
1. Enkelt å tilpasse undervisningen
At det er enkelt å tilpasse undervisningen med Campus Matte 1–4, er det mest brukte argumentet blant lærerne.
– Det er et brukervennlig verktøy som hjelper lærere med å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev uten at det blir så synlig for andre elever, mener en av dem.
Med Campus Matte kan du ikke bare differensiere med oppgavesamlingen, men også bruke innhold fra ulike årstrinn for å tilpasse. Dette er inkludert i lisensen.
– Spesielt opplever jeg muligheten til å differensiere både oppover og nedover i nivå som en god grunn til å fortsette med Campus, forklarer en lærer på småtrinnet.
2. Alt du trenger for å undervise i matematikk, på ett sted
– Å ha videoforelesninger, aktiviteter, oppgaver, prøver og så videre samlet på ett sted gir meg svært god oversikt, og gjør Campus til et nyttig verktøy i en krevende arbeidssituasjon, skriver en lærer på småtrinnet.
Campus Matte er et komplett læreverk. Her finner du som lærer alt du trenger for å skape variasjon og mestringsopplevelser i matematikkundervisningen – på ett og samme sted.

3. Videoforelesningene gir en bedre forståelse av fagstoffet
– Videoene er det jeg liker best ved Campus. Mange av elevene mine får en bedre forståelse ved å se videoforelesningene, og jeg synes det er fint at de får flere vinklinger på lærestoffet, sier en lærer.

– Elevene kan bruke den tiden de trenger på videoforelesningene – og se dem om igjen hvis det er noe de ikke skjønte første gangen. For mange oppleves dette enklere enn å rekke opp hånden, forteller en annen lærer.
Elevene kan se videoforelesningene som forberedelse til timen, se dem i timen eller bruke dem i stasjonsundervisning.
– Videoene er gull verdt. Elevene kommer forberedt til nye temaer, forteller en tredje lærer.

Les tre tips om å bruke videoforelesningene på småtrinnet her.
4. Ferdiglagde diskusjonsoppgaver til hver leksjon
«Hvorfor har vi fått ulike svar?» Det ligger mye læring i å diskutere ulike fremgangsmåter og svar i matematikken. Derfor finner du diskusjonsoppgaver til hver leksjon av Campus Matte.
– Diskusjonsoppgavene skaper fine og lærerike diskusjoner i klasserommet, sier en lærer på småtrinnet.
Flere lærere bruker diskusjonsoppgavene i starten av timen for å introdusere elevene til et nytt tema. Dette engasjerer elevene.
– Diskusjonsoppgavene gir en god innføring i ulike emner, forklarer en annen lærer.

5. Et godt og enkelt verktøy for å følge opp elevene
– Elevene synes det er motiverende å arbeide med Campus. Det er et godt arbeidsverktøy for å følge elevens progresjon, mener en av lærerne.
Med Campus Matte får du som lærer god oversikt over elevenes arbeid og progresjon underveis. Dermed kan du forme undervisningsopplegget etter hvordan hver enkelt elev faktisk ligger an, og enkelt fange opp elever som trenger litt tettere oppfølging eller større utfordringer. På denne måten kan du lettere snakke om læring med elevene og gi dem nyttig underveisvurdering.

6. Nivådifferensiert og selvrettende oppgavesamling
Oppgavesamlingen i Campus Matte inneholder en mengde nivådifferensierte oppgaver. Oppgavene kan enten du som lærer tildele ved hjelp av planleggeren, eller de kan velges av hver enkelt elev. Elevene får umiddelbar tilbakemelding på hver oppgave de har løst, og kan følge med på progresjonen sin underveis. Flere lærere forteller om at den selvrettende oppgavesamlingen er tidsbesparende, samtidig som den er motiverende for elevene.
– Campus er variert, visuelt og et faglig godt læreverk tilpasset ny læreplan. Elevene får klar tilbakemelding umiddelbart, forklarer en lærer.

7. Campus Matte er enkelt å bruke
Læreverket har en tydelig og gjennomgående struktur gjennom hele skoleåret som du og elevene dine kjenner igjen fra leksjon til leksjon.
– Campus er oversiktlig og sikrer sammenhengen i hele skoleløpet, sier en lærer.
Som lærer kan du bruke læreverket som du vil, men med lærerveiledning, forslag til årsplaner og de samme elementene som går igjen i hver leksjon, så kan du føle deg trygg på strukturen fra tema til tema.
– Vi er en 1–10-skole og har bestemt at vi alle skal bruke Campus fremover. Dette er for å gjøre overgangen mellom de ulike trinnene lettere, forteller en annen.