Gode tips for uteskole på barnetrinnet

Inger og Celine i klasserommet, fotografi

Læreplanen oppfordrer i stor grad til å ta med elevene ut av klasserommet. Hvordan skal du som lærer lykkes med uteskole, slik at elevene får et godt læringsutbytte?

Dagens læreplan i matematikk er full av ord som oppfordrer til å ta med elevene ut av klasserommet. «Fra egen hverdag», «praktiske situasjoner», «dagliglivet» og «hverdagssituasjoner» er hyppig brukt i kompetansemålene, og forskning viser at elevene får stor gevinst av å lære på ulike arenaer.

Kirsti Thorsen og Marius Saanum har mange års erfaring som matematikklærere på barnetrinnet. De har snakket med flere lærere som forteller at de opplever å ikke helt lykkes med uteskole, og at det kan være utfordrende å få god kvalitet på læringen.

Kirsti og Marius deler tre grep som kan bidra til at uteskole skaper motivasjon, mestring og læring for alle elever på barnetrinnet.

1. Planlegg og forbered elevene

Matematikklærerne mener at det meste av jobben ligger i forkant av selve tiden ute, og gjør man et grundig forarbeid sammen med elevene, er sjansen for å lykkes enormt mye større.

– Ofte går unødvendig mye tid ute til å gi beskjeder og organisere. Målet med forarbeidet er at alle elevene vet hva de skal gjøre når de kommer til uteskolestedet, og at vi kan sette i gang med aktivitetene umiddelbart, sier Kirsti. – Dermed blir tiden ute i større grad brukt på å gjennomføre aktivitetene, og gir læreren frihet til å hjelpe med samarbeidet, stille oppklarende spørsmål og drive elevene videre.

Velg aktiviteter og sørg for at elevene har nok forkunnskaper

I Campus Matte finner du aktiviteter til hvert kapittel på barnetrinnet. Aktivitetene gir elevene en annen innfallsvinkel til kompetansemålene, og flere av dem egner seg svært godt til uteskole.

Stillbilde fra informasjonsvideo, klikk for å starte video
I denne videoen viser Marius hvordan aktivitetene i Campus Matte fungerer – både innendørs og utendørs.

– Blant aktivitetene i Campus Matte har du som lærer mye å velge mellom. Til alle aktivitetene følger det med en lærerveiledning. Den inneholder både fremgangsmåte, sentrale spørsmål du kan stille til elevene og forslag til forenkling eller utvidelse av aktiviteten, sier Marius.

MArius med barn utendørs. Barna sitter på nen benk og lytter til Marius som snakker til dem.
Marius har god erfaring med å gjennomføre aktiviteten «Skaff meg» utendørs. Du finner aktiviteten på kapittel 12 «Lengde og areal» for 2. trinn i Campus Matte.

Etter at du har valgt aktiviteten dere skal gjennomføre, anbefaler matematikklærerne å passe på at elevene har nødvendig kunnskap før de går ut. Dermed har de gode forutsetninger for å gjennomføre aktiviteten. – Elevene kan for eksempel se en videoforelesning om temaet i Campus Matte, foreslår Marius.

Finn en passende uteskolearena

Å finne passende aktiviteter for å trene ønsket ferdighet, er en selvfølge, men å finne en passende uteskolearena, er ikke alltid like selvsagt.

Kirsti har erfart at det er lett å havne på samme sted hver gang, og dermed gå glipp av alle mulighetene som ligger rundt om i skolens nærområde. – Det finnes så utrolig mange gode arenaer å drive uteskole på. Selv har jeg hatt min beste uteskoletime på en parkeringsplass.

– Temaet for aktiviteten på parkeringsplassen var statistikk, og jeg tenkte i utgangspunktet at vi skulle telle farger på biler. I stedet lot jeg elevene velge selv hva de ville lage statistikk på, forteller Kirsti. – Noen telte farger, noen telte bilmerker og biltyper, og noen telte hvilke land bilene kom fra ved å se på skiltene. Flere ville også finne ut hvor mye bilene kostet ny, og regnet ut summen på alle bilene.

To barn måler med en linjal ute i naturen
Mulighetene er mange når det kommer til valg av gode uteskolearenaer.

Kirsti mener at selv om det heter uteskole, må man ikke nødvendigvis være ute i friluft, men ute av klasserommet. – Elevene må knytte matematikken til der det foregår i virkeligheten. Spør deg selv hva elevene skal bruke kunnskapen til, så kan det hende at stedet gir seg selv, anbefaler hun.

– Eksempler på uteskolearenaer kan være skoleveien, byen, idrettsplassen, bondegården, butikken, skolegården, lekeplassen, fjæra, skogen, forskjellige arbeidsplasser og mye mer, sier Kirsti.

Gjennomgå aktiviteten i klasserommet

Ved å gå gjennom aktiviteten inne vet elevene hva som skal skje og hva de skal gjøre når de kommer til uteskolearenaen. – At ting er forutsigbart for elevene kan bidra til å øke læringsutbyttet, sier Marius.

Marius i klasserommet, foran tavle, snakker engasjert til elever utenfor bildet
Marius anbefaler at du gjennomgår aktiviteten i klasserommet før elevene kommer til uteskolearenaen.

– Noen aktiviteter holder det kanskje å ha deltatt på, mens andre krever litt mer innsats, mener Marius. Han anbefaler at du lager en sjekkliste sammen med elevene, slik at de vet når arbeidet ute er godt nok. – Da sparer du deg selv for å ofte høre spørsmålet «Er jeg ferdig nå?». Jo mer konkret sjekklisten er, jo lettere er det for elevene å følge dem og krysse dem av, sier han.

På forhånd kan du også dele klassen opp i grupper og la gruppene fordele arbeidsoppgavene. – Her kan for eksempel en elev være tidtaker, en være skriver og en være utstyrsansvarlig.

2. Gi elevene rom til å utforske

– Barn lærer best når de får være aktive og utforskende og prøve ut ulike måter å gjøre ting på. Uteskole gir oss lærere en gyllen mulighet til å trekke oss litt tilbake og la elevene få prøve seg fram, sier Kirsti. Hun anbefaler å gi elevene tid til å teste ut flere måter å finne løsninger på uten å validere riktige svar med en gang.

På uteskole har du som lærer sjansen til å innta en litt annen rolle. – Har vi gjort et grundig forarbeid, vil vi ha bedre tid til å ta del i barnas opplevelser og læring, sier Kirsti. – Vi kan sirkulere på gruppene og stille åpne eller oppfølgende spørsmål, vi kan hjelpe til med relasjonsbygging og ha fokus på gode samarbeidsferdigheter.

Utsnitt av to barn i naturen.
Uteskole kan bidra til motivasjon og gir gode muligheter for at elevene kan være aktive i egen læring.

På uteskole kan vi ta i bruk hverdagsmatematikken, som er overalt rundt oss. Elevene får se nytten av å kunne matematikk og ha det gøy mens de lærer.

– Mange elever responderer godt på aktiviteter der de ikke blir målt på fasitsvar, men hvor man har en annen tilnærming til kompetansemålene, erfarer Marius. – Elever som syns matematikk er utfordrende, får en annen, ufarlig arena til å prøve seg fram og vise at de mestrer matematikk.

3. Legg til rette for erfaringsdeling

Det som skjer på uteskole, må bli satt i sammenheng med det som skjer inne. Det er ikke naturlig for elevene å knytte aktiviteten til en matematisk ferdighet uten hjelp. – Flere ganger har jeg fått den overraskende reaksjonen: «Jobbet vi med matte? Jeg trodde vi bare lekte!», sier Kirsti.

Kirsti sin erfaring er at å bruke uteskolens opplevelser til å lage et produkt inne, ofte gir gode resultater. Det kan være enkle produkter som for eksempel en regnefortelling, vise fram noe man har laget, men også større opplegg som en presentasjon.

– Det kan være lurt å informere om dette produktet i forarbeidet, slik at det forplikter elevene underveis i aktivitetene, og de vet hva uteskoleaktivitetene skal ende opp i, sier hun. – Hvis elevene får vise fram det de har produsert, får de delt erfaringer og kan lære av hverandre.

Utsnitt av to barn ved pulten. Ett av barnene peker på et ark med matematikk.
For at elevene skal få et godt læringsutbytte av uteskole, anbefaler mattelærerne å la elevene lage et produkt som knytter aktiviteten til en matematisk ferdighet.

En reflekterende samtale kan også bidra til å knytte aktivitetene fra uteskolen til teori. – Hjelp elevene med å hente fram erfaringene fra uteskolen og sett dem i sammenheng med det som skal skje inne, anbefaler Marius. – Still spørsmål til metoder og framgangsmåter og bli enige om effektive strategier.

Her har Marius noen eksempler på spørsmål du kan stille elevene etter aktiviteten er gjennomført:

  • Hvordan gikk dere fram for å…?
  • Hvordan kan dere være sikre på at dette fungerer hver gang?
  • Hvordan kan dere være sikre på at dere fant alle alternativene?
  • Kan vi bruke dette utenfor klasserommet?
Marius snakker til en gruppe barn ute i naturen
På uteskole kan vi ta i bruk hverdagsmatematikken, som er overalt rundt oss. Det gir elevene en annen innfallsvinkel til kompetansemålene.

I etterkant av uteskolen, vil det også være nyttig å øve på oppgaver og spill, som hjelper til med å automatisere ferdigheten. I Campus Matte finner du en stor, nivådelt oppgavesamling, i tillegg til det spillbaserte verktøyet MatteLabb.

Her er matematikklærernes tips oppsummert:

  1. Finn aktiviteter og en passende uteskolearena, og sørg for at elevene har nødvendig forkunnskap før de gjennomfører. Gjennomgå aktiviteten og fordel arbeidsoppgaver i klasserommet før dere går ut.
  2. Gi elevene rom til å utforske mens de gjennomfører aktiviteten, og tid til å finne flere løsninger. Ved å ha gjort et grundig forarbeid, får du bedre tid til å ta del i barnas opplevelser og læring, og kan ha fokus på gode samarbeidsferdigheter.
  3. Legg til rette for erfaringsdeling etter aktiviteten er gjennomført. For eksempel kan elevene lage et produkt basert på uteskolens opplevelser. Det kan også være nyttig med en reflekterende samtale med elevene.

Ønsker du inspirasjon og flere tips til uteskole for deg og dine kolleger?
Ta kontakt på e-post campmpus@inkove.rement.no. for å booke et kostnadsfritt kurs tilpasset deres trinn.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk