Vurdering som gir mestring
Det nærmer seg terminslutt og innspurt på vurderingen. Hvordan kan du vurdere elevene dine slik at det fremmer lærelyst og styrker elevenes selvfølelse? Matematikklærer Karina Velten deler sine beste tips.
Matematikklærer Karina Velten har erfaring fra både ungdomstrinnet og videregående skole og har brukt Campus Matte i mer enn tre år. I dag jobber hun som pedagogisk rådgiver i Inkrement. Her deler hun sine beste tips til å skape gode vurderingssituasjoner.
Elevens tankesett er knyttet til læring
Karina mener at en årsak til at elever presterer så forskjellig i matematikk kan være innstillingen og selvbildet de har knyttet til faget. – Elevene har allerede på barneskolen utviklet et tankesett i positiv eller negativ retning når det gjelder matematikk. Dette er ofte en konsekvens av måten de har blitt vurdert på, forklarer hun.
– Jeg har hatt mange interessante samtaler med elevene hvor de setter ord på sine tankesett og holdninger til læring og matematikkfaget. Elevene trenger rett og slett å «lære seg å lære» matematikk. Da må de reflektere over hvordan de selv lærer best, fortsetter Karina.
Spar tid med varierte vurderingsformer
Som matematikklærer synes Karina at tid er det mest utfordrende med vurderingsarbeidet. Det er flere elementer i Campus Matte hun vil trekke frem som tidsbesparende. Det første er Egenvurdering.
I Egenvurdering har vi brutt kompetansemål ned til læringsmål som er forståelige for elevene, slik at de kan gi en vurdering av hvor godt de forstår innholdet i leksjonen. Elevenes vurderinger blir umiddelbart synlige for læreren, i lærerens rapporter.
Karina pleide å avslutte timene med egenvurdering. – Helt til slutt gjennomgikk vi noen av læringsmålene i plenum. Det er en enkel aktivitet som har stor positiv effekt på elevenes læring, forteller Karina. – De lærer seg å bruke matematiske begreper og blir bevisste på hva de har lært. Når du ser hvordan elevene har vurdert seg selv, får du oversikt over elevenes læring og kan justere undervisningen.
Videre anbefaler Karina å la elevene bruke «Test deg selv» i Campus Matte. Det er et adaptivt verktøy som setter opp en kort test med utvalgte oppgaver basert på elevens resultater og egenvurdering. Elevene jobber med oppgaver i de emnene de trenger det mest. De velger vanskelighetsgrad selv og får oppgaver fra ulike leksjoner i kapittelet.
– Elevene får raskt oversikt over hva de kan og ikke kan, og de kan oppdatere egenvurderingene basert på resultatene fra «Test deg selv», forklarer Karina. – Det beste med verktøyet er at jeg som lærer får oversikt over elevenes progresjon, noe jeg har brukt mye til kartlegging.
Digitale prøver gir vurderingsgrunnlag
I Campus Matte finner du vårt solide prøveverktøy som kan brukes både til førtest og sluttvurdering. Etter at prøven er gjennomført, får både lærer og elev en oversiktlig rapport.
Denne hjelper deg som lærer med vurderingen, mens elevene får en individuell tilbakemelding på hva de bør jobbe videre med.
– Det jeg liker med prøveverktøyet, i tillegg til at det går fort å lage prøver, er umiddelbarheten. Det at elevene får en umiddelbar tilbakemelding så snart prøven er ferdig, har en enorm læringseffekt, sier Karina.
Elevens rapport viser hvilke temaer han eller hun trenger å jobbe mer med, og eleven kan trykke seg direkte videre til videoforelesninger eller oppgaver for å øve videre.
I lærerens rapport ser du elevens resultater, og hva elevene har svart på de ulike oppgavene.
Karina forteller at hun også oppfordret elevene til å skrive svarene på prøven med utregning på papir. Deretter rettet de sin egen skriftlige besvarelse ved å se på hennes løsningsforslag.
– I løsningsforslaget brukte jeg et matematisk språk der de fikk se begrunnelser og argumenter. Tidligere fikk elevene utdelt kriterier for lav, middels og høy måloppnåelse, men det ble for abstrakt. Jeg opplevde at løsningsforslagene hadde en større effekt på elevenes forståelse av matematisk kompetanse og hva som skulle til for å strekke seg, forklarer hun.
Forbered elevene til eksamen med terminprøver og Eksamenstrening
– All vurdering er underveisvurdering mot eksamen. Derfor er det viktig å øve ved å ha prøver som ligner på eksamen. Jeg brukte terminprøvene i Campus Matte. Det som er så fint, er at du kan redigere dem og bruke dem akkurat som du vil, sier Karina.
Terminprøvene er laget for alle trinn i Campus Matte 8–10 og til alle fag i Campus Matte VGS.
Karina anbefaler også å bruke Eksamenstrening, et verktøy som plukker ut oppgaver hver enkelt elev trenger å øve på frem mot eksamen. – Tidligere delte jeg ut eksamenssett der alle startet på del 1, oppgave 1. Jeg hadde ikke tid til å plukke ut individuelle oppgaver til elevene mine og samtidig følge opp alle, forteller Karina.
Eksamenstrening gir hver elev en skreddersydd arbeidsplan, basert på hvilke ambisjoner eleven har, og arbeidet som er gjort fra før. Når elevene jobber med eksamensoppgavene i verktøyet, genererer det elevdata som gir deg som lærer full oversikt over klassens arbeid.
Karinas tips til å skape gode vurderingssituasjoner er å la elevene sette ord på holdningene sine til matematikk og læring, avslutte timen med egenvurdering, og bruke tidsbesparende verktøy som «Test deg selv», prøveverktøyet, terminprøver og Eksamenstrening. – Min erfaring er at elementene i Campus Matte bidrar til å skape gode mestringsopplevelser hos elevene, og ikke minst et positivt matematikkselvbilde, avslutter Karina.