Dårlig tid? Slik blir variasjon i matematikken enkelt
Hver matematikkøkt bør engasjere elevene, bestå av varierte måter å jobbe med stoffet på og legge opp til refleksjon over egen læring. Men hvordan kan du som lærer få nok tid til å få til alt dette?
Matematikklærer Karina Velten mener at å legge opp til en variert undervisningsøkt verken trenger å kreve mye planlegging, være komplisert eller ta lang tid. Hun deler fire tips til hvordan.
1. Variasjon som engasjerer
– For at elevene ikke skal kjede seg eller stå i vanskelige ting altfor lenge, er det viktig å fylle tiden i klasserommet med variert innhold, sier Karina.
Hun mener nemlig at variasjon og mestring er nøkkelen til å holde elevene på barnetrinnet motiverte gjennom en hel økt med matematikk.
Men hvordan får hun tid til å finne mange ulike aktiviteter til å fylle en hel 90 minutters økt?
– Jeg har mye å velge mellom i Campus Matte, sier Karina.
Hver leksjon i læreverket inneholder variert innhold som legger til rette for aktiv læring. Karina forteller at aktivitetene, diskusjonsoppgavene, MatteLabb og oppgavesamlingen i læreverket gir ulike innfallsvinkler til matematikken. I tillegg skaper de motivasjon på hver sin måte.
– Med aktivitetene blir matematikken motiverende fordi elevene får bruke kroppen og sansene, som gir en annen innfallsvinkel til matematikken. Her har jeg mye å velge mellom, siden Campus Matte har aktiviteter til hvert eneste kapittel, sier Karina.
Elevene hennes trives med å samarbeide med hverandre når de jobber med diskusjonsoppgavene. Hvis elevene trenger å øve på grunnleggende ferdigheter, lar Karina dem gå løs på spillbrettene i MatteLabb.
– MatteLabb kan være motiverende fordi den har spillelementer i seg. Dette er noe mange elever kjenner igjen fra spillverdenen. Her konkurrerer eleven med seg selv, og får øvd på hoderegningstrategier gjennom spillbasert mengdetrening, sier Karina.
Elevene finner spillbrettene inne i leksjonen, ved siden av videoforelesningene og oppgavesamlingen.
2. Spar tid på planleggingen
For å gjennomføre så mange ulike aktiviteter i løpet av en økt så må du vel planlegge en del?
– Jeg trenger faktisk ikke å bruke mye tid på å planlegge, fordi alt ligger klart i Campus, sier Karina.
Matematikklæreren forteller om en undervisningstime hvor hun ikke hadde planlagt på forhånd hvilken diskusjonsoppgave hun skulle ta i bruk i timen.
– Mens elevene jobbet i oppgavesamlingen, så jeg gjennom læreverket for å finne en diskusjonsoppgave som passet til timen. Da hadde jeg plutselig et opplegg klart til et helt kvarter hvor vi kunne diskutere. Det å ha verktøyene liggende så lett tilgjengelig gjør at du sparer enormt mye tid på planleggingsarbeid – og det er jo motiverende for meg som lærer, sier Karina.
Kommer du i gang med Campus nå, har du undervisningsopplegg du kan ta i bruk med det samme.
3. Få mer tid til veiledning med selvrettende oppgaver
Karina forklarer at den selvrettende oppgavesamlingen sparer henne for mye tid. Her får eleven umiddelbart tilbakemelding på oppgaven de nettopp har løst.
– Da slipper elevene å vente på meg bare for å få vite om de har svart riktig eller galt. Dersom de har svart feil, får de god mulighet til å finne ut hvorfor det ble feil, sammen med meg eller en medelev, sier Karina.
Den umiddelbare tilbakemeldingen mener hun er veldig motiverende for elevene, samtidig som hun får brukt tiden i klasserommet til å veilede dem som trenger det.
I tillegg kan eleven velge hvilket nivå de vil jobbe på selv – enten det er grønn, rød eller svart løype. Dermed får alle elevene oppgaver tilpasset sitt nivå. Har en elev rast av gårde gjennom oppgavene, kan de gå videre til flere oppgaver eller konkurrere mot seg selv i MatteLabb, uten å måtte vente på Karina.
4. La elevene enkelt evaluere og følge med på egen progresjon
På slutten av hver time gjør Karina en utsjekk for å gjøre elevene bevisst på hva de faktisk har lært. Dette gjør det enklere for henne å vite hvordan neste time kan legges opp, og bidrar til å motivere elevene.
– Først ber jeg elevene åpne egenvurderingen i Campus Matte, hvor jeg går gjennom hvert læringsmål. Etterpå fyller elevene ut egenvurderingen ved at de skårer i hvilken grad de behersker hvert delmål, forklarer matematikklæreren.
– I tillegg til egenvurderingen ber jeg elevene velge to oppgaver blant dem de har jobbet med i timen, som de skal føre pent på et ark. Dette leverer de til meg på vei ut. Jeg vil at elevene skal vise utregning, fordi det er så viktig at elevene, spesielt på småskolen og mellomtrinnet, venner seg til at matematikk ikke bare handler om oppgaver og svar. Det handler om hvordan du kommer til svaret, sier Karina.
Matematikklæreren forklarer at når eleven blir bevisst sin egen læring og opplever god progresjon, så øker motivasjonen. Derfor anbefaler Karina å starte med egenvurderinger så tidlig som mulig, slik at elevene kan følge med på sin egen progresjon.