Slik utvikler Fjell skole elevenes matematiske språk

Barneskolelærerne Karoline og Vilde skulle ønske de hadde begynt å bruke Campus Matte med elevene sine enda tidligere i skoleløpet.

– Hadde vi begynt å bruke Campus tidligere, ville vi sett enda større resultater, sier Karoline Bolstad Olsen.

Læreren på 7. trinn på Fjell skole skulle ønske hun hadde begynt å bruke læreverket med elevene sine enda tidligere i skoleløpet. Vilde Katrine Lunda, som underviser 4. trinn på barneskolen i Drammen, kunne ikke vært mer enig.

- Etter å ha jobbet med Campus merker jeg at elevene ikke synes det er flaut å prate matematikk eller forklare hva de har tenkt for hverandre, forteller Vilde.

– Jeg tror det er fort gjort å stå litt fast i den «standard» matematikkdidaktikken at læreren forklarer, så gjør du oppgaver, og så lekser. Men så glemmer du at du også må lære elevene hva det betyr – hva er det matematiske språket? For at elevene skal kunne lære begrepene, må du også lære dem å bruke begrepene riktig. Dette får vi flere muligheter til med Campus, sier Karoline.

Lærerne ved Fjell skole er opptatt av begrepsinnlæring fordi elevene må ha begrepene inne for å klare problemløsning, mener rektor Arnstein Larsen. De bruker Campus Matte til å utvikle elevenes matematiske språk.

Diskusjonsverktøyet får elevene til å snakke matematikk

Vilde begynte å bruke Campus med sin forrige klasse på 7. trinn. Elevene var ikke så vant til å snakke matematikk, men etter at de begynte å bruke Campus Matte i fjor, jobbet de ofte med de ferdiglagde diskusjonsoppgavene som finnes i læreverket. Dette har hun fortsatt med i 4.-klassen sin i år.

– Vi har mye fokus på å bruke begreper, forstå begrepene og snakke om fremgangsmåter. Vi er ikke så opptatt av selve svaret, men heller av å få elevene til å forklare hva de har tenkt. Også er det veldig gøy, for diskusjonsverktøyet fenger alltid! sier en smilende Vilde.

Diskusjonsverktøyet i Campus er utviklet til nettopp dette: å snakke matematikk. Og det beste? Elevene synes det er kjempeinteressant og gøy.

– Elevene er veldig på med en gang vi skal jobbe med noe som virker litt spill- eller lekbasert, som diskusjonsverktøyet. Vi bruker mye tid på diskusjon, fordi her får elevene lært seg å snakke matematikk, forteller Karoline.

– I stedet for å gå gjennom gale svar, bruker vi tiden på å diskutere hvordan vi tror de som svarte, tenkte. «Hvorfor ble det feil?» spør jeg. Hvis vi øver på det allerede fra starten av, så vil elevene føle at det er mer trygt å gjøre feil, sier Karoline.

Det finnes flere muligheter for å variere undervisningen i Campus Matte. Lærerne ved Fjell skole bruker diskusjonsverktøyet, videoforelesningene og oppgavesamlingen mye.

Videoforelesningene gir gode forklaringer og eksempler

Videoforelesningene i Campus er med på å gjøre begrepsinnlæringen enklere. Disse er korte, interaktive og utviklet til alle kompetansemål i matematikk.

– I fjor hadde jeg to elever som var veldig gode i matematikk. Men de kunne møte på utfordringer når det kom til språk. Da syntes de det var nyttig å kunne se videoen i Campus flere ganger, at videoen forklarer godt, og at den gir gode eksempler, forteller Vilde.

Karoline tipser om at det er lurt å minne elevene på at de kan gå tilbake og se videoene så mange ganger de vil. Det er nemlig fort gjort at elever på barnetrinnet glemmer.

– Videoene er også en fin måte å få variert undervisningen på. Du kan forklare ting på én måte selv, og så forklarer videoen det på en annen måte. Elevene er så ulike, og de trenger å få forklart stoffet på forskjellige måter, i sitt eget tempo, sier Karoline.

Frigjort tid til veiledning

Det at elevene kan se videoene i sitt eget tempo, er også en fordel for læreren.

– Da frigjøres jeg til å være tett på og veilede de som trenger det. Jeg kan sette meg ned og forklare, mens resten ser videoene i sitt eget tempo, forteller Vilde.

Når de jobber på denne måten, oppdager Karoline og Vilde hvor elevene står fast.

– «Nå legger vi bort skjermene litt, så ser vi på denne oppgaven sammen. Hva tenker vi her?» spør jeg. Da har vi en vanlig arbeidsøkt, og elevene ser at det er flere som lurer. Jeg får oppgaven eller begrepet opp på skjermen og snakker om hvilke muligheter vi har. Det er så viktig å ta slike situasjoner som oppstår der og da, for det er når det er ferskt for barna, at det er nyttig, sier Vilde.

Elevene forklarer for hverandre

– Elevene har egne måter å forklare på. De har andre perspektiver og kanskje en lettere måte å forklare på enn det jeg har. De som kan det, synes det er gøy å lære bort, og de lærer mye av å sette ord på ting og bruke matematiske begreper, forteller Vilde.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk