Slik starter Erna opp et nytt emne i naturfag

Erna Gjerde
Naturfaglærer Erna Gjerde er storfornøyd med Campus Naturfag.

Naturfaglærer Erna bruker Campus Naturfag når hun innfører nye emner.

Erna Gjerde underviser hele ungdomstrinnet på Sagatun skule i naturfag, så selv om hun har brukt Campus Naturfag bare ett semester, har hun allerede gjort seg mange erfaringer med det digitale læreverket.

– Jeg ser at det fungerer ypperlig å bruke opplegget i Campus. Alt ligger der, så det er enkelt for meg å sette det ut i livet, sier hun.

Starter med videoforelesning i lekse

I Campus Naturfag er læreplanen delt inn i et kapittel for hvert av emnene elevene skal gjennom. Hvert kapittel inneholder en rekke leksjoner, og i hver leksjon er det flere korte videoforelesninger. Etter hver video får elevene svare på ett eller flere kontrollspørsmål.

– Jeg starter alltid på et nytt emne ved å gi elevene i lekse å se teoridelen til den første leksjonen hjemme. Så når timen begynner, er alle godt forberedt. Da innleder jeg gjerne med å snakke om emnet ved å spørre om hva de kan fra før. Så forteller jeg hva jeg selv synes er spennende. Deretter ser vi leksjonen sammen, før vi går i gang med diskusjonsoppgaver og oppgavene som hører til emnet, forteller naturfaglæreren.

Erna synes innholdet i videoforelesningene er veldig presist og godt formidlet.

– Det hadde tatt meg et hav av tid å presentere noe like bra. Dessuten er det enklere for elevene å se en video enn å følge med på tavla, sier Erna, som ofte ber elevene om å se videoene flere ganger for at stoffet skal sitte.

Slik legger Erna opp ukeplanen til de har kommet gjennom alle leksjonene i et kapittel.

Videoer med sentrale begreper

Erna legger dessuten inn en påminnelse i ukeplanene om hvilke begreper det er viktig for elevene å kunne.

– Campus Naturfag har korte videosnutter med begrepsavklaringer som forklarer sentrale begrep innen hvert kapittel. Videosnuttene hjelper elevene å eie begrepene. Det er avgjørende for at de skal kunne lære seg emnet godt, sier Erna.

Om elevene synes forklaringen er vanskelig, ber hun dem snakke om det – enten i klassen eller i lekse.

– Jeg kan for eksempel be elevene forklare evolusjonen på to minutter, og plutselig så eier de begrepet.

Mange valgmuligheter for fordypning

Hovedpoenget med videoundervisningen i Campus Naturfag er å redusere tiden lærerne bruker på tradisjonell tavleformidling. Videosnuttene skal fungere som en bakgrunn og inngang til hvert tema, og så kommer fordypningstekster, oppgavesamling, aktiviteter, forsøk og diskusjonsoppgaver i tillegg.

– Campus tilbyr mange valgmuligheter når elevene skal velge fordypningstekster og oppgaver. Dette gjør det enklere å differensiere, sier Erna. Hun gir alltid elevene i lekse å velge fordypningstekst, slik at de kan komme i gang med en gang timen begynner.

– Når elevene får velge fordypning selv, finner de ofte noe som engasjerer dem, og som de faktisk synes er gøy å jobbe med. Det er naturligvis en stor fordel.

God elevaktivitet

Da Campus Naturfag ble tilgjengelig i fjor, var Erna ikke i tvil: Hun ville ta i bruk det digitale læreverket.

– Jeg har bakgrunn som rådgiver og har sett hvor godt Campus Matte fungerer i undervisningen. Så da Campus Naturfag ble tilgjengelig, solgte jeg det inn til både lærere og elever ved skolen. Det var en del skeptikere til å begynne med, men allerede nå, etter det første semesteret, opplever jeg at alle er fornøyde. Elevene mine liker det og jobber godt. Det ser jeg av elevaktiviteten, som er kjempegod, smiler naturfaglæreren.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk