Slik skaper Sigrid engasjerende mattetimer med arbeidsbøkene og Campus Matte

– Vi liker arbeidsbøkene veldig godt. Det er enkelt å nivådifferensiere, få distraksjoner og rett på sak – det er matte vi jobber med, sier matematikklærer Sigrid Josefine Holtvedt.
Sigrid Josefine Holtvedt er matematikklærer for klasse 2B ved Bolteløkka skole i Oslo. Vi besøker klassen hennes, som bruker arbeidsboka til Campus Matte. Nå har hun funnet en rutine på matematikktimen som både hun og elevene synes fungerer godt, der Sigrid kombinerer arbeidsboka og det digitale læreverket.
Starter timen med videoforelesning – direkte fra boka
Til hver leksjon i arbeidsbøkene er det en firesifret kode som tar deg direkte til den tilhørende videoforelesningen i det digitale læreverket. Sigrid starter timen med å ta frem videoforelesningen som tilhører leksjonen på tavla, og det gjør hun ved hjelp av koden i arbeidsboka.
Klassen går gjennom videoen sammen. Når kontrolloppgavene kommer, får elevene først tenke selv, deretter i grupper eller med læringspartner, og til slutt i fellesskap. Så sender de inn et samlet svar på oppgaven.

– Det fungerer utrolig bra. Alle følger med på videoforelesningen, og jeg prater nesten ingenting. Elevene får prate sammen og si hva de mener. Dessuten er det litt historiefortelling i videoene uten at det blir for vimsete. De er veldig konkrete, mener Sigrid. – Videoforelesningen er hele forelesningsbiten i mine matematikktimer. Jeg forsøker å gjøre det så kort som mulig – det er det som funker i mattetimene.
Arbeidsbøkene gjør det enkelt å nivådifferensiere
Etter klassen har gjennomført videoforelesningen, tar Sigrid opp den digitale arbeidsboka som finnes i Campus Matte. – Målet er at hver elev skal gjøre to sider med oppgaver. Etter det får de jobbe med Campus Matte på nettbrettet, forklarer hun.
Oppgavene i arbeidsboka er delt inn i en grønn, en rød og en sort del, med ulike vanskelighetsgrader: Grunnleggende forståelse, middels utfordringer og mer utfordrende oppgaver. Nivådifferensieringen samsvarer med oppgavene i det digitale læreverket.
– Jeg går kjapt gjennom de aktuelle sidene i boka på storskjermen og ber elevene velge mellom grønne, røde eller sorte oppgaver. Nå har elevene blitt vant til det, så dette bruker jeg ikke mye tid på. Dessuten kan flere av oppgavene i arbeidsboka bidra til øving på samme ferdighet, slik at jeg slipper å gå veldig nøye gjennom alle oppgavetypene.

– Du velger grønn hvis du synes dette er litt vanskelig. Synes du det er passe, velger du rød. Synes du dette er lett, velger du sort, sier Sigrid til elevene, men veileder der det er behov.

Sigrid er fornøyd med at oppgavene i arbeidsboka er delt inn i tre ulike nivåer. – Jeg synes det er veldig bra at elevene har mulighet til å velge selv og finne ut av hva de synes passer for dem, sier hun. – Og så har jeg bestemt at elevene kun trenger å jobbe med ett nivå, det er overkommelig.
– Det er mange elever som får til og opplever mestring. Hvis en elev for eksempel jobber med røde oppgaver i boka, synes de det er motiverende hvis jeg blar om til sorte oppgaver og sier «jeg tror du kan gjøre denne siden» før de går inn i det digitale, forteller Sigrid.

– Noen bøker legger opp til at alle elever skal gjøre de samme oppgavene i en grunnbank før de kommer til de nivådifferensierte oppgavene, mens i arbeidsbøkene til Campus Matte er det nivådifferensiert fra start, sier Sigrid.
Elevene får snakke matematikk
Når elevene skal videre til et nytt kapittel, bruker klassen også kort tid på å gjennomgå samtalebildet som en introduksjon til kapittelet. – Vi snakker rundt spørsmålene som står der. Først kan elevene tenke selv, så snakke med sidepartneren, og så får de komme opp for å fortelle og vise på tavla.

– Spørsmålene til samtalebildet er gode, svært relevante for elevene, og får fram dialog. Og til de fleste er det ikke nødvendigvis en fasit, slik at elevene får reflektere, mener Sigrid. – Vi velger ut de spørsmålene som passer for oss. Det har gjort at elevene sitter fire og fire og diskuterer om det for eksempel er like mange lekeklosser som bøker, teller og får snakke matematikk.
Etter arbeid i bok, jobber elevene videre i Campus Matte
Etter elevene har løst oppgaver i arbeidsboka, får de fortsette å jobbe med Campus Matte på nettbrettet. Elevene velger selv om de ønsker å se videoforelesninger, jobbe med oppgaver eller MatteLabb.

– Etter de har jobbet i arbeidsboka, har de allerede gjort masse. I Campus Matte får elevene muligheten til å jobbe med forskjellige temaer. For eksempel kan den åpne tallinjen være vanskelig for mange, og da kan eleven velge å gå tilbake til tidligere leksjoner, forklarer Sigrid.
Rett på sak, lite distraksjoner
– Vi liker arbeidsbøkene veldig godt. Her er det rett på sak og lite distraksjoner. Det er matte vi jobber med, sier Sigrid. – Bøkene er rene fra forstyrrelser, og alt er relevant. Konkretene som vises i bøkene, får i gang tankevirksomheten til elevene.
Sigrid forteller at hun har anbefalt arbeidsbøkene til andre lærere også. – Oppbyggingen og innholdet i arbeidsbøkene føles veldig ordentlig. Noe av det jeg liker best er at det er mange oppgaver i boka. Elevene får god mengdetrening.
Vil du motta digitalt prøveeksemplar av arbeidsbøkene? Her kan du lese mer og registrere deg.
Arbeidsbøkene kan bestilles direkte fra Campus Inkrement eller gjennom BS Undervisning. Klikk her for å gå til vår bestillingsside.