Slik legger hun til rette for utforsking og refleksjon i matematikken

En før-test som lar elevene reflektere over hva de allerede kan, og hva de må jobbe mer med, har fått navnet “utforskningsoppgave” ved Marker skole.
- Det var en god inngang til et nytt tema. Udelt positivt, rett og slett, forteller Hanne Kristin Gabrielsen ved Marker skole.
Matematikklæreren forteller om utforskningsoppgaven hun og kollegene nylig ga klassene sine. Målet var at elevene selv skulle få en oversikt over egen kunnskap før de satte i gang med temaet.
- Vi brukte prøveverktøyet i Campus Matte, men forklarte for elevene at dette ikke var en prøve for å teste dem. Da vi forklarte at dette var en utforskningsoppgave for at de skulle finne ut hva de kunne og ikke, var elevene positive og helt med, forteller hun.
Fra det digitale læreverket Campus Matte plukket Hanne og kollegene ut ferdiglagde oppgaver. De valgte ut oppgaver med lav vanskelighetsgrad fra ulike delemner innen statistikk.
- Det er gøy og motiverende for elevene når de ser at de kan noe fra før, og at de får til noe før vi i det hele tatt har startet med temaet, forklarer matematikklæreren.
Refleksjon i Kunnskapsløftet
Kunnskapsløftet 2020 legger vekt på at elevene skal ha et reflektert forhold til sin egen læringsprosess. Det å vite hva man mestrer, og hva man må jobbe mer med, er en svært viktig kompetanse.
- Etter at elevene hadde jobbet med utforskningsoppgaven, kunne de se på rapporten i Campus hva de fikk til og ei. De som hadde mer tid, kunne da jobbe med de områdene de ikke hadde kontroll på, forklarer Hanne.
Campus Matte bruker læringsdata til blant annet å henvise elevene til teori og øvingsoppgaver basert på hvordan de ligger an.
Skal vi klare å reflektere og gå i dybden, må vi lage oss mer tid, og Campus Matte kan være med på å effektivisere læringen
- Nettopp det er fint med Campus, at elevene får en oversikt over hvor de står. Skal vi klare å reflektere og gå i dybden, må vi lage oss mer tid, og Campus Matte kan være med på å effektivisere læringen. Elevene mine kan fint hoppe mellom ulike delemner under samme hovedtema, slik at de kan sette inn støtet akkurat der de trenger det mest, forklarer hun.
Data og dialog
Matematikklæreren mener klassene hennes har god merverdi av å bruke det digitale læreverket. Elevene finner variasjon motiverende, og hun har mer tid til å veilede hver enkelt.
- Hvis elevene ikke klarer en oppgave, kan de se på fasiten eller gå videre. Det finnes ikke noe hint, og det er der jeg kommer inn. Dialogen mellom meg og elevene er så viktig. Det digitale er et nyttig verktøy, men dataen kan aldri forstå kreativitet og følelser, slik jeg må kunne i dialog med mine elever, forklarer læreren.
Variasjon og forståelse sitter i høysetet ved Marker skole, noe som blant annet har ført til at skolen har byttet ut tentamen med fagdager. Her arbeider elevene med varierte oppgaver både sammen og individuelt.
- Elevene er så “skrudd på” for å forstå og skjønne matematikken på en slik dag. Sist kjørte vi først en del uten hjelpemidler på Campus, og så del to med tidligere eksamensoppgaver. Variasjonen er veldig fin for elevene, forklarer Hanne.