Slik kan du bruke Campus til hjemmeundervisning

Elever som jobber med Campus hjemme
Hjemmeundervisning: Med Campus Matte kan du tildele både teori og oppgaver, samt følge opp dine elevers progresjon og spørsmål til matematikken. Læreverket er klart til alle årstrinn.

-Campus er jo nærmest laget for en slik situasjon, forklarer produserende redaktør Rolf-Anders Moldeklev. -Det å kunne bruke Campus nå må jo frigjøre masse uvurderlig tid til individuell oppfølging, samstemmer lærer ved Landvik skole, Ole Thomas Røyland. Begge produserer pedagogisk innhold for Campus Inkrement.

Campus Matte er et heldigitalt læreverk i matematikk. Med videforelesninger, kontrolloppgaver og egenvurdering som dekker alle kompetansemål fra 1. til 13. trinn har mange elever og lærere det de trenger for både undervisning og oppfølging av sine elever i matematikk på Campus Inkrement. Nivådifferensiert oppgavesamling og prøveverktøy kommer også godt med i en tid med hjemmeundervisning.

Videokonferanse og Campus

-Jeg har inntrykk av at de fleste skoler bruker en eller annen form for videokonferanse i hjemmeundervisningen, om det så er Microsoft Teams, Showbie, Meet, Zoom eller noe helt annet. Har du en kommunikasjonsplattform og Campus Matte, har du et godt grunnlag for hjemmeundervisning i matematikk, mener Moldeklev.

-Jeg vil anbefale å starte dagen med et klassemøte på morgningen, før man setter elevene i gang med en leksjon de har fått tildelt direkte i Campus, forklarer han.

Elevene får korte videoforelesninger, avbrutt av kontrollspørsmål, med egenvurdering til slutt gjennom Campus. Hva elevene forstår og ikke, og hva de lurer på, får læreren oversikt over i statistikkverktøyet.

Oversikt og tilpasning

-I egenvurderingsverktøyet har elevene mulighet til å stille spørsmål til innholdet i leksjonen.

-I egenvurderingsverktøyet har elevene mulighet til å stille spørsmål til innholdet i leksjonen. Den ville jeg bedt dem være ekstra nøye med å bruke nå som de jobber hjemmefra. På den måten er det enkelt for meg å se hva elevene faktisk trenger hjelp til, forklarer Røyland.

Både han og Moldeklev bruker vanligvis statistikken aktivt for å følge opp og tilpasse undervisningen til elevene. Nå som undervisningen skjer hjemme er dette ekstra verdifull innsikt.

-Man kan følge med på statistikken underveis, og ser du at 4-5 elever lurer på eller sliter med det samme, så ville jeg samlet dem til en gjennomgang over videokonferanse. Har mange i klassen utfordringer med det samme, så samler jeg alle sammen til en gjennomgang, forklarer Moldeklev.

Også Røyland er opptatt av mulighetene for tilpasning med Campus Matte.

Bjørn Ove Thue leser statistikken i Campus
Full oversikt: Med statistikken i Campus får du raskt en oversikt over hva elevene dine trenger hjelp til. Med hjemmeundervisning er oversikten uvurderlig.

-Som regel tildeler jeg alltid elevene samme leksjon, fordi vi jobber med samme tema, til tross for at de er på ulike nivåer. Jeg tilpasser heller mer med oppgaver, aktiviteter og tettere oppfølging for å løfte elevene som strever litt. Takket være statistikkverktøyet vet jeg jo hvem det er til enhver tid. Jeg har også muligheten til å dele elevene inn i grupper i Campus, og da kan jo noen “race” videre hvis de trenger mer utfordringer, også med innhold fra høyere årstrinn. Det er veldig fint, presiserer han.

Digital nivådifferensiert oppgavesamling

Campus Matte inneholder også en stor nivådifferensiert oppgavesamling med varierte oppgavetyper.

-Etter elevene har jobbet med leksjoner med grunnleggende teori og vi har fått tatt tak i hva de forstår og ikke, kan man tildele dem oppgaver på ulike nivåer i Campus Matte, forklarer Moldeklev.

Elevene får en umiddelbar tilbakemelding på oppgaveløsningen i Campus, mens både lærer og elev får oversikt over arbeidet og resultatene.

-Igjen kan du bruke Campus til å følge med på hva elevene dine får til og ikke.

-Igjen kan du bruke Campus til å følge med på hva elevene dine får til og ikke. Ser jeg at mange svarer feil på en oppgave kan vi ta en felles gjennomgang av denne, forklarer Moldeklev.

-Det er mange nye ting å tenke på som lærer i en periode som dette, og jeg tenker Campus kan spare deg for mye tid med gode undervisningsvideoer, oppgaver og oversikt. Da får du mer tid til verdifull oppfølging, mener Røyland.

Fem gode tips:

  1. Samarbeid med en kollega i Campus. Det er enkelt å legge til flere lærere i samme klasse slik at dere kan samarbeide og hjelpe hverandre. Bare velg "klasser" oppe i menyen, trykk deg inn på klassen du vil dele, og scroll ned til bunnen av siden for å legge til en kollega. Merk deg at kollegaen din må ha vært logget inn i Campus for at du skal finne han eller henne.
  2. Gi informasjon til foreldre. Campus er en god støtte for foreldre som skal hjelpe sine barn med matematikken. Informer foreldrene om at de kan se videoforelesningene sammen med sine barn hjemme.
  3. Gi positive tilbakemeldinger. Se alle elevene, ikke bare dem som spør etter hjelp. En liten positiv tilbakemelding kan bety mye for alle som sitter hjemme med skolearbeidet.
  4. Begrens mengden. For mye arbeid på en gang kan oppleves overveldende for både elever og foreldre. Med planleggeren i Campus kan du tildele arbeid, litt og litt.
  5. Ta hensyn til ulikheter. Noen elever bruker mobil, mens andre bruker PC. Noen har god arbeidsro rundt seg, mens andre har småsøsken som løper rundt dem. Leksjonene og oppgavene i Campus har elevene tilgjengelig når som helst, hvor som helst, og på enhver type enhet de måtte bruke.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk