Møt MatteLabb-mesterne ved Ammerud skole

4 barn med nettbrett i klasserom. Barna snakker sammen.
STYRKER KLASSEMILJØET: Elevene motiverer og heier på hverandre.

– Det har vært veldig motiverende å være med på MatteLabbens Mester. Elever som vanligvis ikke er så glad i matematikk, har blomstret, og mange har jobbet hjemme på eget initiativ, forteller mattelærer Kristina Fahrbach Kroge.

Når vi besøker Kristina Fahrbach Kroges sjetteklasse, er det kun én dag igjen av klassekonkurransen MatteLabbens Mester 2022. De ligger på førsteplass ved Ammerud skole, og det er fortsatt tid igjen til å sikre seieren.

– Nå har jeg delt ut to MatteLabber til dere inne i Campus! sier hun til elevene.
– MatteLabbene er om prosent, og vi har ikke jobbet så mye med det enda, men jeg vil at dere skal prøve litt på egenhånd først, oppmuntrer Kristina.

Rutinerte elevhender finner fort frem til oppgavene som er delt ut på Campus. I løpet av få sekunder er alle i gang.

Underveis i konkurransen har klassen hatt “MatteLabb-kvarten” på starten av dagen. Det vil si at klassen starter dagen med å jobbe et kvarter med MatteLabb-brett for å få alle elevene i gang.

Dette har elevene gjort mange ganger de siste ukene. Så mange at de nå leder over 7. klasse som utfordret dem i konkurransen. Klassen til Kristina har hittil klart over 32 000 poeng i MatteLabbens Mester.

Konkurrerer i verktøyet MatteLabb

MatteLabbens Mester er en regnekonkurranse i matematikk for 1.–7. trinn. Klassene konkurrerer i verktøyet MatteLabb, der elevene øver på grunnleggende matematiske ferdigheter og regnestrategier på en inspirerende og morsom måte.

I verktøyet MatteLabb får elevene opp et spillbrett med tolv ulike svaralternativer. Etter hvert som elevene velger riktige svar, tømmes brettet.

3 skjermbilder fra Mattelabb. 2 viser spillbrett, ett viser skjermbilde fra fullført spill.
Når elevene fullfører en hel MatteLabb, har de løst minst tolv regnestykker.

Nybegynnerne ble vinnere

Kristina og elevene hadde aldri brukt Campus Matte før konkurransen startet.

– MatteLabbens Mester har vært en inngang for oss til å bli kjent med resten av Campus. Konkurransen har vært kjempebra, og vi ser at resten av læreverket passer oss godt. Fremover skal vi prøve å ha videoer i lekse, slik at vi kan jobbe mer med ulike oppgavetyper og bryte opp med diskusjoner i timene, forteller Kristina.

Har styrket klassemiljøet

– Det har vært veldig samlende for klassen å være med på konkurransen. For eksempel når en av dem har fått «Troll i eske», så jubler de andre også, og heier på at medeleven skal fortsette, forteller Kristina.

Underveis har de sett på konkurranseskjermen sammen og satt seg noen delmål. – For eksempel «kan vi klare å nå 7000 brett totalt før timen er omme?» eller «hvor mye mangler vi for å få gullmerke på Samleren?» sier hun.

Læreren tror konkurransen har vært en suksess hos hennes klasse av flere grunner. – Det er helt klart mange som liker konkurranse i klassen. Samtidig opplever jeg at de føler det er godt å bidra til fellesskapet når det er en klassekonkurranse, forteller hun.

Elevene følger med på konkurranseskjermen som Kristina viser framme ved tavlen.

– Kristina, hvor mye mangler vi for å få gull på «Nattugla»? kommer det engasjert fra den andre enden av klasserommet.

Klasserom med elever. Elevene har datamaskiner og kikker mot en kvinnelig lærer som ser og peker på smart-tavle med bil de fra Mattelabb
Klassen blir engasjert når Kristina viser frem konkurranseskjermen.

Løfter alle elever

Målene med MatteLabbens Mester er blant annet å skape regneglede og å gjøre elevene trygge i regnestrategier.

– Det har vært veldig motiverende å være med på konkurransen. Elever som vanligvis ikke er så glade i matematikk, har blomstret, og mange har jobbet hjemme på eget initiativ, forteller Kristina. – Konkurransen har absolutt gitt elevene verdifull mengdetrening i faget, mener hun.

– Jeg har lært algebra med MatteLabb, forteller en av elevene.

Selv etter fire uker med MatteLabbens Mester er elevene langt ifra ferdige med å løse MatteLabber. – Kan dere ikke lage «Feriemesteren» som et merke? Sånn at vi kan få poeng for å løse flest mulig MatteLabber i løpet av en ferie også, spør en av elevene.

Gode vinnere

– Vi har ledet ganske lenge nå, men vi passer på å være gode vinnere, forteller en av elevene.

Klassen har nemlig snakket sammen om dette. Tidligere vant en annen klasse på trinnet en idrettskonkurranse. Nå er det de som leder MatteLabbens Mester.

– Noen klasser er gode i idrett, og noen i MatteLabb. Vi unner hverandre å vinne forskjellige ting, uten at vi erter hverandre for det, forteller elevene.

Når vi spør elevene hvordan de har fått så mange poeng, svarer de på strak arm. – Vi har jobbet hardt, og også etter skolen og i helgene, forteller de.

Elev sitter med nettbrett med spillet Mattelabb. Eleven peker på et av alternativene på skjermen.
Med MatteLabb får elevene verdifull mengdetrening i matematikk.

Vil du også prøve MatteLabb og resten av Campus Matte med klassen din? Prøv gratis i 30 dager her.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk