Mer tid til å hjelpe og jobbe med faget

På 4. trinn ved Grålum skole i Sarpsborg har Petter Wichstrøm Nielsen fått mer tid til å hjelpe elevene sine, samtidig som de kan gå raskere i gang med oppgaver og matematisk diskusjon.

Campus Matte 1-4 er et komplett digitalt læreverk i matematikk, utviklet for Kunnskapsløftet 2020. Ved Grålum skole var flere lærere raskt i gang med å prøve ut det nye verket på småtrinnet.

– Nå har vi hatt geometri. Elevene får lekse i Campus når vi skal i gang med noe nytt, og er forberedt når de kommer på skolen og skal jobbe videre med det samme temaet, forklarer Petter.

Forberedelse skaper aktive elever

I læreverket finnes det videoforelesninger som dekker alle kompetansemål. Videoforelesningene er korte, elevene ser maks 60 sekunder video før de skal svare på en oppgave. I videoene møter elevene Ada og Albert. Sammen med dem er det fokus på historiefortelling og hverdagsnær matematikk.

– Vi har rett og slett kjørt omvendt undervisning, og det har fungert veldig bra. Jeg bruker mindre tid på å forklare i timen, siden elevene har fått det forklart på video hjemme. Da kan man gå rett på oppgaver og diskutere, og jeg får tid til å hjelpe dem som faktisk ikke har forstått. Det er veldig fint å bruke videoene som lekse, slik at de er forberedt på det som kommer, forklarer Petter.

Da kan man gå rett på oppgaver og diskutere, og jeg får tid til å hjelpe dem som faktisk ikke har forstått

I Campus Matte finnes det en rekke komponenter for både utforsking og øving, som er fine å bruke sammen i klasserommet. Oppgavesamling, diskusjonsoppgaver og aktiviteter gir elevene varierte innfallsvinkler til kompetansemålene i den nye læreplanen.

– Jeg har ikke fått prøvd de nye aktivitetene enda, men liker veldig godt at det er tenkt i den retningen. Det kan bli nok skjerm og stillesitting på stolen. Veldig mange elever lærer på andre arenaer, mener Petter.

Brukervennlig og enkelt

– Jeg liker veldig godt at Campus er så lett å bruke, både for lærer og elev. For elevene er det spennende, med et morsomt design på nettsidene, forteller læreren.

Etter hvert som elevene arbeider med læreverket, kan læreren få oversikt gjennom rapportene. Hvis elevene har sett en videoforelesning i lekse, kan Petter se hva de har gjort, og om de har klart kontrolloppgavene underveis, allerede før de møtes i klasserommet.

– Det er enkelt for læreren å forstå, og læreverket gjør det lett å differensiere undervisningen, forklarer han.

Raskt i gang: Petter liker godt at Campus Matte er så brukervennlig, både for lærer og elev.

Med Campus Matte har læreren tilgang til alle årstrinn. For å få med seg alle har Petter gitt tilgang til innhold fra 2. trinn til en elev som hadde behov for ekstra støtte. Han tenker også å tilpasse ved å la noen elever bryne seg på innhold fra høyere årstrinn.

– Én elev har hatt lekser fra 2. trinn hele skoleåret, og det har fungert veldig bra, forteller han.

Han forklarer at også foreldrene har en fordel med læreverket.

– Det er også veldig fint at foreldrene ikke trenger å forklare matematikken barnet ikke forstår, men heller kan sette seg ned og se videoforelesningen sammen med dem. Ikke alle foreldre føler seg komfortable med å hjelpe til i matematikk, men videoene gjør det mye enklere, forteller Petter.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk