Lærer elevene å reflektere – det skaper mattemestring
– Elevene har gått fra et overdrevet fokus på resultat til å bli mer opptatt av å tenke matte, forteller mattelærerne Inger Lise og Celine.
Inger Lise Bergheim og Celine Paulsen Hoffgaard underviser i matte ved 9. trinn på Lierbyen skole. Sammen har de siden starten av 8. trinn samarbeidet tett om undervisningsopplegget for fire parallellklasser.
– Vi har funnet en veldig god måte å jobbe på hvor elevene setter seg egne mål. Det hjelper dem å ha fokus på å reflektere framfor å søke mot et resultat. Det skaper mattemestring, forteller de.
Endret fokus
Ved starten av 8. trinn var Inger Lise og Celines elever veldig opptatt av karakterer, men i løpet av forrige skoleår ble egen framgang viktigere enn medelevenes prestasjoner, forteller mattelærerne.
For å oppnå dette har det vært avgjørende å frigjøre tid og legge til rette for refleksjoner gjennom diskusjoner. Det har de fått til ved å ta i bruk flere av verktøyene i Campus Matte.
– Vi har blant annet gitt videoforelesninger i hjemmelekse, slik at vi ikke trenger å bruke like mye tid på teorigjennomgang i plenum. I timene har elevene løst oppgaver sammen, og så har vi hatt diskusjonsoppgaver i plenum. Alt dette har hjulpet oss å gå mer i dybden med hver enkelt elev, forteller Inger Lise og Celine.
Oppmuntrer til refleksjon
– Noen ganger starter jeg en mattetime med å vise en tekstoppgave på tavla, uten at jeg gir dem et verktøy som legger føringer for hvordan de skal løse den. Da får de jobbe sammen i makkerpar og hjelpe hverandre å finne ut av det. Det er veldig typisk for våre mattetimer, forteller Inger Lise.
Mens elevene jobber med å løse oppgavene, går lærerne rundt og spør dem om hvordan de tenker, for å oppmuntre til refleksjon.
– Når svaret kommer, er det utregningen som er i fokus – ikke om det er riktig eller feil. Det merker vi også at elevene setter pris på, for det legger en lav terskel for mestring, sier Celine.
Mattelærerne synes denne måten å jobbe på lar dem se ulike måter elevene løser oppgavene på, og hjelper dem å formidle at man kan gjøre mye rett selv om svaret ikke blir riktig.
Læringsutbytte viktigst
Inger Lise og Celine har vært opptatt av at elevene skal vurdere seg selv – både for å få innsikt i hva de burde repetere, og som et grunnlag for å sette seg mål.
– Vi har vært veldig opptatt av at elevene ikke skal henge seg for mye opp i karakterer, for det er ikke så mye læring i det. Vi synes det er viktigere at de ser hva de får til, og hva de må jobbe videre med for å bli bedre.
De to ivrige mattelærerne mener det aller viktigste de gjør, er alltid å tenke læringsutbytte i alt de gjør.
– Hvordan kan vi legge det opp så elevene får mest ut av det? Hva skaper mest læring, og hva skal til for at de får en god opplevelse av å mestre noe? For uten mestring blir du ikke motivert, avslutter de.