Følelsen vi jobber for

Marte Lokøy Torgersen
Snur til det bedre: Marte mener tavleundervisning ikke fungerer godt for dem som strever med matematikken. Campus hjelper henne å få alle med ved hjelp av omvendt undervisning.

Når en av Marte Lokøy Torgersens elever plutselig opplever å mestre matematikk, synes hun det er en helt fantastisk følelse. For dem som strever, er ikke tavleundervisning det optimale, mener matematikklæreren, som trives godt med Campus.

Som nyutdannet lærer var ikke Marte kjent med omvendt undervisning. Hun ble introdusert for metoden og Campus Inkrement av kollega Linda Korneliussen i 2016.

- Jeg ble raskt nysgjerrig og tenkte selv på hva jeg hadde likt som elev. Selv hadde jeg brukt videoer i forkant av eksamener og opplevd at det var en behagelig måte å få inn nytt stoff på. Elevene mine er svært vant til video i sin hverdag ellers, og liker veldig godt å kunne se teorien slik, forklarer hun.

Samme nivå og tempo passer ikke alle

Gjennom tavleundervisning må samme nivå og tempo passe alle elevene i en klasse. Dette er ikke optimalt.

- I tavleundervisningen vil det alltid være noen som stiller spørsmål som er litt utenfor tema, og da er det mange som faller helt av. På video kan de se hele forklaringen, spole og ta teorien inn i sitt eget tempo, så vi sikrer at elevene henger med, forklarer Marte.

På video kan de se hele forklaringen, spole og ta teorien inn i sitt eget tempo, så vi sikrer at elevene henger med

Tavleundervisningen rammer spesielt de svakeste mener matematikklæreren.

- De som strever i matematikken, klarer ikke tavleundervisningen noe godt. Jeg har gitt noen av disse elevene i oppgave å se litt ekstra video, også har jeg mye bedre tid til å snakke med dem etterpå og veilede dem, for eksempel i oppgaveløsingen, forklarer hun.

De som strever i matematikken, klarer ikke tavleundervisningen noe godt

“Nå kan jeg!”

Denne ekstra video-støtten har ført til noen solskinnshistorier.

- I fjor hadde jeg en elev som opplevde at han ikke mestret matematikken. Han brukte Campus mye for å forstå. Plutselig kom han til meg en dag og sa “nå kan jeg løse en likning!” Den følelsen var bare helt fantastisk. Det er den følelsen vi jobber for! Det var også utrolig gøy at eleven hadde klart dette på egenhånd, smiler hun.

Statistikken i Campus bruker hun aktivt til å følge med på elevene slik at hun vet akkurat hva de trenger hjelp med.

- Det er selvfølgelig en tilvenning å få elevene til å legge inn kommentarer eller egenvurdering. Noen av dem har sagt til meg at de ikke trenger å svare på om de kan det eller ei, for det vet jo jeg fra før av, ler læreren.

- Det er bedre at de skriver at de ikke trenger hjelp med noe, for da vet jeg jo det før neste time, forklarer hun.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk