Campus hjelper meg å gi elevene gode strategier

Lærer Marie Bjerke mener Campus Matte 1-4 hjelper elevene hennes å bygge gode strategier. Med «tenkeboka» og Campus har hun opplevd stort engasjement.

– Det har vært et kjempeengasjement i klassen hos meg, forteller Marie Bjerke.

Hun er lærer på 3. trinn ved Kjeller skole og har den siste tiden brukt det nye læreverket Campus Matte 1-4 med elevene sine.

– Vi har jobbet slik at elevene får starte litt på temaet hjemme med en undervisningsvideo og noen oppgaver, før vi fortsetter å jobbe videre med temaet på skolen, forklarer Marie.

Campus Matte er et komplett digitalt læreverk. Her finner du blant annet videoforelesninger og nivådelt oppgavesamling til alle kompetansemål. Videoforelesningene er korte – elevene ser maks 60 sekunder video før de skal svare på en oppgave. I videoene møter elevene Ada og Albert. Sammen med dem er det fokus på historiefortelling og hverdagsnær matematikk.

Matematikkformidling: Undervisningsvideoene har Marie brukt både i klasserommet sammen med elevene, men også som hjemmelekse.

«Tenkeboka» og strategier

– Læreverket har truffet med disse filmene, som forklarer matematikken på en enkel måte. Selv de sterkeste elevene som alt har det inne, får åpenbaringer og strategier de ikke har tenkt over tidligere, forteller læreren.

– Det er gode forklaringer, språk og illustrasjoner. Illustrasjonene gjør også at videoene fungerer godt uten noe særlig lyd, sånn at de som trenger å se en film på nytt i klasserommet, ikke trenger å ha høy lyd, forklarer hun.

Marie har gitt elevene sine beskjed om at de kan se filmene så mange ganger de vil. I tillegg har hun innført «tenkeboka» i klassen.

– Tenkeboka er en kladdebok hvor elevene skriver ned regler og strategier underveis. Jeg har også vist video fra Campus i klasserommet, og så skal elevene skrive i tenkeboka. Dette gjør elevene hjemme også. De stopper når de ser noe lurt eller skal regne en oppgave, og skriver det ned, forklarer Marie.

Etter at elevene har skrevet i tenkeboka, snakker de sammen om hva de har lært.

– Jeg synes Campus Matte er et veldig godt læreverk for å hjelpe meg å gi elevene gode strategier. Elevene er på god vei, og det er veldig gøy å se, forteller Marie.

«Tenkeboka»: Sammen med Campus Matte bruker elevene «tenkeboka». Her skriver de ned både regler og strategier, og gjør utregning underveis.

Enkelt å tilpasse

Med lærerens rapporter er det raskt for læreren å se hvordan elevene ligger an, og hva de trenger å bruke mer tid på. Muligheten til å dele elevene inn i grupper gjør også arbeidet med å tilpasse enklere.

Marie forteller om en elev som ofte forstår strategiene, men som sliter med forståelsen. I Campus Matte fant hun et verktøy som fikk eleven til å oppleve mestring.

– Det var veldig gøy med MatteLabb, og her fikk denne eleven virkelig oppleve mestring, begynner Marie å forklare.

Det var veldig gøy med MatteLabb, og her fikk denne eleven virkelig oppleve mestring

MatteLabb er et verktøy for øving i læreverket, hvor eleven løser en rekke oppgaver på et spillbrett. Her kan eleven konkurrere med seg selv og se sin egen tid. Verktøyet bidrar til at elevene får øving i å bruke ulike strategier, noe Maries elev briljerte i.

– Det ansiktsuttrykket og mestringsfølelsen da eleven oppdaget at han gjorde det kjappere enn mange av dem han normalt henger etter, var helt herlig, forteller Marie.

Mestring: MatteLabb er et spillbasert verktøy for øving i læreverket. Marie har erfart at elevene kan oppleve stor mestring av å jobbe på denne måten.

Fyller timen med aktivitet

Som mange klasser på småtrinnet har elevgruppa til Marie stort behov for å bevege seg. Når leksen er å forberede seg, kan mer av tiden på skolen brukes til å jobbe variert med faget.

– Vi har for eksempel brukt aktivitetene som følger med læreverket på uteskole, forteller Marie.

Da klassen jobbet med måling, skrev hun ut lærerveiledningen til en av aktivitetene i læreverket, kalt «Seks meter».

– Alle elevene sto ved et gjerde og fikk beskjed om å gå én meter. Jeg hadde målebånd, og det var kjempegøy for elevene å se hvor alle hadde stilt seg. Videre skulle de gå to meter, tre meter, og videre til og med seks meter, forklarer hun engasjert.

Delt med kollegene: Marie har delt flere av aktivitetene i Campus Matte videre med kollegene sine. Tilbakemeldingene var veldig gode.

Marie forklarer at elevene storkoste seg, og var svært ivrige i aktiviteten.

– Mot slutten ba jeg dem gå én desimeter, og da fløy de av gårde. På den måten fikk vi en kjempefin samtale om desimeter. Jeg tror mange av elevene vil huske dette, smiler hun.

Marie hadde så god erfaring med aktivitetene at hun delte dem videre med andre lærere på trinnet.

– Jeg fikk tilbakemelding om at dette fungerte veldig, veldig bra. Her har Campus lykkes med å lage noe som passer alle, mener hun.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk