Campus Matte på småtrinnet

Eldrid Holien Heggli
Tilpasset hver enkelt: Når elevene ser video hjemme, opplever jeg at det ivaretar hver enkelt, forteller Eldrid. Hun er en av de første som prøver første utgave av Campus Matte 1-4.

Eldrid Holien Heggli har dette skoleåret vært en av de første til å prøve Campus Matte 1-4. Hun har tidligere brukt Campus på mellomtrinnet og vært fornøyd. Nå prøver hun læreverket på småtrinnet og mener det kan fungere godt også her.

Klassen hennes har sett videoer på skolen og hatt omvendt undervisning hvor elevene ser videoforelesninger hjemme. Da blir fagstoffet gitt i lekse, slik at elevene gjennomgår teorien på video selv.

– Når elevene ser video hjemme, opplever jeg at det ivaretar hver enkelt, forteller Eldrid.

– Noen trenger å se videoen flere ganger og i sitt eget tempo, og på den måten får de mer tid til å jobbe med matematikkfaget på skolen. Elevene har mulighet til å komme bedre forberedt til timen, og tiden i klasserommet er frigjort til diskusjon og oppgaveløsing med støtte fra meg, forklarer hun.

Elevene må bli kjent med arbeidsmetoden

For at elevene skal kunne se video hjemme er det viktig at de blir kjent med verktøyet og arbeidsmetoden. Eldrid liker at man som lærer kan se elevvisning, altså hvordan Campus Matte ser ut for elevene. Da kan hun vise elevene hvordan det skal gjøres, før de selv skal se video hjemme. Hun mener også det er viktig å få foreldrene med på laget. Dette kan man gjøre ved å vise og forklare dem Campus Matte, slik at de kan hjelpe elevene hjemme og forstår hva som er tanken med omvendt undervisning.

Bedre oversikt

I Campus Matte får læreren oversikt over elevenes progresjon og om de har klart oppgavene som følger med videoen. Elevene kan i tillegg skrive kommentarer dersom det er noe de ikke har forstått. Ved å se på statistikken kan Eldrid lett se hvem som har jobbet og hvem som har forstått stoffet raskt, og på hvilke områder det trengs mer gjennomgang.

Jeg får en pekepinn på hva vi trenger å jobbe mer med, og hva som går glatt unna, slik at vi kan bruke tiden på diskusjon og oppgaveløsing

– Jeg får en pekepinn på hva vi trenger å jobbe mer med, og hva som går glatt unna, slik at vi kan bruke tiden på diskusjon og oppgaveløsing, sier hun. Hun kan også se hvem som kan gå videre med oppgaver i grupper, og hun får fanget opp dem som ramler gjennom. I en klassesituasjon hadde det vært vanskeligere å få fanget opp disse, men med statistikkverktøyet får hun bedre oversikt over mestringsnivået til elevene. Dette gjør at det er lettere å tilpasse læringen.

Diskusjonsoppgavene – elevene får snakket matematikk

Med diskusjonsoppgavene kan læreren vise en oppgave fra Campus på tavlen, dele elevene i grupper og få opp anonymiserte svar fra de ulike gruppene på tavlen. Klassen kan diskutere seg fram til det riktige svaret sammen, og får snakket matematikk. Eldrid har ikke brukt diskusjonsoppgavene ennå, men mener at disse også vil fungere godt i klasserommet hennes. – Det er fint lagt opp med at du kan vise oppgaver på tavlen, lage grupper og dele svarene, sier hun.

Prøv Campus gratis i 30 dager

Du kan prøve Campus helt gratis og uforpliktende med dine elever. Bare logg inn med din feidebruker og opprett ett eller flere kurs. Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne på campus@inkrement.no.

Prøv gratis

Lukk